“Het internet biedt zoveel kansen. Laten we het ‘open’ houden!”

– Thijl Klerkx, Oprichter Thijl.nl

thijl-KSF1

Het internet is voor mij van grote waarde. Ik zou niet weten hoe mijn leven er nu uit zou zien zonder het internet. Mijn eerste euro’s verdiende ik door websites te bouwen voor vrienden. Toen ik voor het eerst een serieus bedrijf wilde beginnen en behoefte had aan feedback van ervaren ondernemers waren online ondernemersfora een uitkomst. En zelfs toen ik uiteindelijk op zoek was naar financiering, lukte het mij via internet om in contact te komen met Annemarie van Gaal en een investering binnen te halen.

Het internet heeft mij zoveel gebracht en kan zoveel anderen overal ter wereld minstens net zoveel brengen: creativiteit, verbinding met gelijkgestemden, kennis, ondernemerschap en nog veel meer. Echter, nog steeds kunnen miljarden mensen die deze kansen het hardst nodig hebben niet profiteren van het internet. En, nu het internet zo’n enorme politieke en commerciële rol speelt staat de vrijheid en openheid ervan steeds meer onder druk.

Het IGF is een geweldig platform omdat het zo’n open karakter heeft. Je hoeft geen lid te zijn van een machtige organisatie en geen zak geld mee te brengen. Iedereen die een mening heeft over de toekomst van het internet is welkom om die te verkondigen en kan hier direct over discussiëren met alle belanghebbenden.

En laten we niet vergeten, Nederland was niet alleen ‘early adopter’ van het internet. Lang geleden waren we ook early adopter van de vrijheid van meningsuiting. Ik vind het dan ook heel belangrijk dat Nederland het voortouw neemt in de strijd voor een open internet. Daarom is het geweldig te zien dat er ook voor het NL IGF zoveel belangstelling is.

Thijl (20) richtte op 15-jarige leeftijd bezorgservice Thijl.nl op, in Amsterdam bezorgt zijn bedrijf per elektrische bakfiets biologische producten bij huishoudens en bedrijven. Vanuit adviesbedrijf NewTeam adviseert hij organisaties als Randstad, Corio en KLM bij uitdagingen op het gebied van internet, technologie en marketing.